گناه و معصيت معلول و محصول تخلّف از فرامين و دستورهاى حضرت حق و انبيا و ائمه و اولياى الهى است.
گناه آتشى است كه با دست خود انسان بر خرمن فضايل و حسنات و حالات ملكوتى و احوالات ربّانيش مى افتد.
گناه همچون خورهاى است كه از بر ريشه انسانيت مى افتد و تا از پا انداختن درخت كرامت از پا نمى نشيند.
انبيا و اوليا از هر نوع گناهى اعم از كبيره و صغيره مردم را نهى مى كردند و به گناهان بزرگ وعده حتمى عذاب مى دادند.
گناهكار مسرف بر نفس است و خداوند مردم مسرف را دوست ندارد:
وَ لا تُسْرِفُوا إنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ» «1»
و از اسراف [در خوردن وخرج كردن] بپرهيزيد كه قطعاً خدا اسراف كنندگان را دوست ندارد.
مسرف كه طبلى توخالى و اعمال و اخلاقش شيطانى و رفتار و اطوارش حيوانى است، از هدايت حق محروم و بى بهره مىباشد.
إنَّ اللَّهَ لا يَهْدِى مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذّابٌ» «2»
زيرا خدا كسى را كه اسرافكار و بسيار دروغگوست، هدايت نمىكند.
بزرگان دين همچون شهيد ثانى و شيخ بهايى و امثال اين دو بزرگوار در كتب فقهى و دينى خود، بر اثر آيات و روايات، خطرات سنگين گناه را بازگو كرده و مردم را از كبيره و صغيره آن نهى كرده اند.
اين مسائل وقتى است كه انسان پافشارى و اصرار و مداومت بر گناه نداشته باشد، ولى زمانى كه در عرصه مداومت بيفتد خطر همه جانبه مى شود تا جايى كه در تمام روزنه هاى رحمت به روى انسان بسته گشته و عذاب ابد براى آدمى مهيّا مى گردد.
بَلى مَنْ كَسَبَ سَيِّئةً وَ أحاطَتْ بِهِ خَطيئَتُهُ فَاولئِكَ أصْحابُ النّارِهُمْ فيها خالِدُونَ» «3»
[نه چنين است كه مى گوييد] بلكه كسانى كه مرتكب گناه شدند وآثار گناه، سراسر وجودشان را فرا گرفت، آنان اهل آتشند و در آن جاودانهاند.
نجات براى كسانى است كه از گناه و اصرار و مداومت بر آن دست بردارند و به گفته قرآن مجيد وروايات به توبه حقيقى كه همان ترك گناه و تدارك و جبران كمبودهاى عبادتى گذشته است برخيزند.
وَالذَّينَ إذا فَعَلُوا فاحِشَةً أوْ ظَلَمُوا أنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلَّا اللَّهُ وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ* اولئِكَ جَزاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ جَنّاتٌ تَجْرى مِنْ تَحْتِهَا الأْنْهارُ خالِدينَ فيها وَ نِعْمَ أجْرُ الْعامِلينَ» «4»
و آنان كه چون كار زشتى مرتكب شوند يا بر خود ستم ورزند، خدا را ياد كنند و براى گناهانشان آمرزش خواهند؛ و چه كسى جز خدا گناهان را مى آمرزد؟
و دانسته و آگاهانه بر آنچه مرتكب شدهاند، پا فشارى نمى كنند؛* پاداش آنان آمرزشى است از سوى پروردگارشان، و بهشتهايى كه از زيرِ [درختانِ] آن نهرها جارى است، در آن جاودانهاند؛ و پاداش عمل كنندگان، نيكوست.
كوچك شمردن گناه...
گرچه گناهان به كبيره و صغيره، تقسيم شده است، ولى عدّهاى از محققان معتقدند، چون گناه مخالف با حضرت حق است، صغيره بودن آن معنا ندارد، پس هيچ گناهى را نسبت به ذات آن گناه نبايد صغيره دانست و اصولًا اعراض از
حضرت محبوب به وسيله گناه كوچك نيست.
قرآن مجيد دستور مىدهد از تمام گناهان چه ظاهرى و چه باطنى دورى كنيد:
وَ ذَرُوا ظاهِرَ الِاثْمِ وَ باطِنَهُ» «5»
گناه آشكار و پنهان را رها كنيد.
و در آيه ديگر مىفرمايد:
وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ» «6»
و به كارهاى زشت چه آشكار و چه پنهانش نزديك نشويد.
اميرالمؤمنين عليه السلام مىفرمايد:
اجْتِنابُ السَّيِّئاتِ أوْلى مِنِ اكْتِسابِ الْحَسَناتِ. «7»
اجتناب از گناه بهتر از كسب حسنات است.
حضرت مولا على عليه السلام مىفرمايد:
عَجِبْتُ لِأقْوامٍ يَحْتَمُونَ الطَّعامَ مَخافَةَ الأْذى، كَيْفَ لَا يَحْتَمُونَ الذُّنُوبَ مَخافَةَ النّارِ. «8»
تعجب مىكنم از مردمى كه از ترس ناراحتى و مرض از غذا مىپرهيزند، چگونه از ترس عذاب از گناهان پروا ندارند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله به عبداللّه بن مسعود سفارش فرمود:
إحْذَرْ سُكْرَ الْخَطيئَةِ، فَإنَّ لِلْخَطيئَةِ سُكْراً كَسُكْرِ الشَّرابِ بَلْ هِىَ أشَدُّ سُكْراً مِنْهُ، «9» يَقُولُ اللَّه تَعالى:
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لايَرْجِعُونَ» «10»
از مستى گناه اجتناب كن كه براى گناه همانند مستىِ شراب مستى است و بىخبرى، بلكه حالت بىخبرى و مستى كه معلول گناه است از حالت بىخبرى از شراب شديدتر است، خداى بزرگ مىفرمايد: كر و گنگ و كورند، پس ايشان به راه هدايت بازنمىگردند.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
الذُّنُوبُ الداءٌ، وَ الدَّواءُ الاْسْتِغْفارُ، وَ الشِّفاءُ أنْ لاتَعُودَ. «11»
گناهان مرض است، استغفار دارو است و شفا به اين است كه به گناه بازنگردى.
كوچك شمردن گناه مرض بسيار خطرناكى است كه انسان را تا پرتگاه سقوط و هلاكت مىكشاند.
حضرت باقر عليه السلام مىفرمايد:
الذُّنُوبُ كُلُّها شَديدَةٌ، وَ أَشَدُّها ما نَبَتَ عَلَيْهِ اللَّحْمُ وَ الدَّمُ. «12»
تمام گناهان شديد و بزرگ است و شديدترين آنها گناهى است كه بر آن گوشت و خون برويد.
حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
أعْظَمُ الذُّنُوبِ عِنْدَ اللَّهِ سُبْحانَهُ ذَنْبٌ صَغُرَ عِنْدَ صاحِبِهِ. «13»
بزرگترين گناهان نزد خداى سبحان، گناهى است كه به نظر كنندهاش كوچك آيد.
و نيز آن حضرت مىفرمايد:
أشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهِ صاحِبُهُ. «41»
شديدترين گناهان آن است كه كنندهاش آن را سبك بشمارد.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
إنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْعَبْدَ أنْ يَطْلُبَ إلَيْهِ فِى الْجُرْمِ الْعَظيمِ، وَ يُبْغِضُ الْعَبْدَ أنْ يَسْتَخِفَّ بِالْجُرْمِ الْيَسيرِ. «15»
خداوند دوست دارد بندهاى را كه از او جهت جرم بزرگش طلب مغفرت كند و دشمن دارد عبدى را كه گناه مختصرش را كوچك شمارد.
رسول خدا صلى الله عليه و آله به ابن مسعود فرمود:
لا تُحَقِّرَنَّ ذَنْباً وَ لا تُصَغِّرَنَّهُ، وَ اجْتَنِبِ الْكَبائِرَ، فَإنَّ الْعَبْدَ إذا نَظَرَ يومَ القيامَةِ إلى ذُنُوبِهِ دَمَعَتْ عَيْناهُ قَيْحاً و دَماً. «16»
گناهى را حقير و كوچك مشمار و از كباير دورى گزين، به حقيقت كه وقتى عبد در قيامت به گناهانش بنگرد از دو چشمش از شدت ناراحتى چرك و خون سرازير گردد!
رسول خدا صلى الله عليه و آله به ابوذر مىفرمايد:
إنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَرى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةً يَخافُ أنْ تَقَعَ عَلَيْهِ، وَ إنَّ الكافِرَ لَيَرى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ ذُبابٌ مَرَّ عَلى أَنْفِهِ. «17»
هر آينه مؤمن گناهش را آن چنان مىبيند كه گويى زير تخته سنگى است، مىترسد كه بر او فرود آيد. و كافر گناهش را چنان مىپندارد كه مگسى است بر بينىاش عبور مىكند.
حضرت مسيح عليه السلام به يارانش فرمود:
إنَّ صِغارَ الذُّنُوبِ وَ مُحَقَّراتِها مِنْ مَكائِدِ إبْليسَ، يُحَقِّرُها لَكُمْ وَ يُصَغِّرُها فى أعْيُنِكُمْ فَتَجْتَمِعُ وَ تَكْثُرُ فَتُحيطُ بِكُمْ. «18»
به حقيقت كه گناهان كوچك و حقير از خدعههاى ابليس است، آنها را در نظر شما خوار و كوچك مىكند، پس بدين صورت بارى سنگين از گناهان جمع مىشود و زياد مىگردد تا جايى كه تمام جوانب وجود شما را مىگيرد و درهاى رحمت الهى را به روى شما مىبندد.
امام رضا عليه السلام مىفرمايد:
الصَّغائِر مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إلَى الْكبائِرِ، وَ مَنْ لَمْ يَخَفِ اللَّهَ فِى الْقَليلِ لَمْ يَخَفْهُ فِى الْكَثيرِ. «19»
گناهان كوچك راهى به سوى گناهان بزرگ است و كسى كه خدا را در گناهان كم نترسد در گناهان بزرگ نمىترسد.
اميرالمؤمنين عليه السلام مىفرمايد:
أشَّدُّ الذُّنُوبِ عِنْدَ اللَّهِ سُبْحانَهُ ذَنْبٌ اسْتَهانَ بِهِ راكِبُهُ. «20»
سختترين گناهان در پيشگاه حق، گناهى است كه انجام دهندهاش آن را سبك بشمارد.
غلام حسین شهزاده (غزنوی)...برچسب : نویسنده : غلام حسین (شهزاده ) ghulamhossin بازدید : 276